Hoe jouw motivatie kleur geeft

In onze maatschappij wordt profileren steeds belangrijker: hoe val jij op tussen de anderen? Met als doel het binnenhalen van de juiste opdracht, het vinden van de juiste baan of de juiste aanwinst voor je team. Onder andere op social media moet je jezelf met een paar woorden of beelden laten zien aan de buitenwereld. We doen allemaal ons best om datgene op te schrijven of te zeggen dat opvalt tussen de rest. Wat geeft mij kleur in de grote massa?

Presentatie

De laatste tijd is mijn netwerk flink gegroeid. Daarvoor ben ik actief op zoek gegaan naar mensen die bij mij passen, eenzelfde missie en visie hebben. Daarnaast ben ik, als jong bedrijf, steeds bezig mijn eigen missie en visie aan te scherpen en moet ik mezelf vaak in één of enkele zinnen presenteren, bijvoorbeeld in netwerkbijeenkomsten. Ik heb dus heel wat ‘oneliners’ gezien en gehoord, van heel veel verschillende mensen, zowel op social media (LinkedIn, facebook) als in gesprekken. En om eerlijk te zijn viel het me nog niet mee om mijn eigen missie en visie scherp te omschrijven, dit was een heel proces. Hoe komt dat eigenlijk?

Motivatie

Het valt me op hoe snel we in de valkuil trappen om datgene te vertellen of op te schrijven, waarvan we verwachten dat een ander het wil horen. We denken voor de ander en niet vanuit onszelf, en daardoor verliezen we aan kracht. Ditzelfde gebeurt helaas ook vaak bij het maken van keuzes in onze carrière. In de vele jaren die ik in het bedrijfsleven heb gewerkt is me opgevallen dat carrières vaak via gebaande paden gaan, zonder dat er goed wordt nagedacht of de carrièrestappen eigenlijk wel passen bij de persoon. ‘Het grootste deel van de Nederlanders kan maar maximaal de helft van zijn talenten kwijt in zijn huidige baan,’ schrijft Anton Philips in zijn boek ‘De kracht van motivatie’. Philips beweert dat werkelijke motivaties vaak onvoldoende meespelen in de keuze om een carrièrestap te maken. Dit heb ik in de praktijk veel gezien. Het grootste inhoudelijk ‘zwaargewicht’ wordt bijvoorbeeld markttrekker of leidinggevende van het team. Een succesvolle inhoudelijk gedreven zzp-er wordt manager van zijn/haar groeiende bedrijf. Of een mensgerichte ambitieuze jonge medewerker krijgt een ondersteunende inhoudelijke functie. Maar is dat waar je echt blij van wordt? De functie waarin je schittert en tot je recht komt?

Kleur

In mijn coachtrajecten begin ik vaak met het zoeken naar de werkelijke motivatie van mijn klanten. Zowel in teams als in individuele trajecten. Waar kom jij (blij) je bed voor uit? Waar krijg je echt voldoening van? In welke werkomgeving kom jij tot je recht? We hebben dit lang niet altijd scherp, niet van onszelf en niet van onze collega’s. Ik zie vaak dat mijn klanten letterlijk kleur krijgen, gaan stralen, als ze over hun werkelijke motivatie gaan vertellen. En als dit in teamverband gebeurt, zie ik hoe het team dichter bij elkaar komt. Werken vanuit je motivatie geeft kleur! Dan wordt het ineens veel makkelijker om die onliner te bedenken, of om de juiste keuze te maken in je carrière.

Kun jij in een paar woorden of zinnen formuleren wat jou motiveert? Laat het me weten, ik wil graag horen wat de mensen om mij heen drijft. Heb je hulp nodig om je motivatie scherp te krijgen? Laat het me dan ook weten, ik kan je gratis en vrijblijvend helpen hier een stap in te maken. Ik hoop op veel reacties, want motivatie geeft kleur en daar wordt de wereld mooier van. Ik ben benieuwd!

Facebook
Twitter
LinkedIn